„Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”
Janusz Korczak
Na czym polega praca psychopedagoga szkolnego?
Najogólniej można powiedzieć, że celem pracy psychopedagoga szkolnego jest uzupełnianie, rozszerzanie i pogłębianie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli. Psychopedagog jest koordynatorem w środowisku szkolnym oraz łącznikiem między uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi w rejonie swojego działania.
Główną formą pracy psychopedagoga szkolnego jest poradnictwo. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i rodziców. Polega na pomocy w rozwiązywaniu aktualnych problemów powstających w codziennej pracy szkoły.
Psychopedagog mający w ręku duży wachlarz możliwości działań potrafi rozwiązać niejeden trudny problem. Mając dobre kontakty z instytucjami pomocy społecznej, poradnią psychologiczną oraz kuratorami sądowymi może pomagać w rozwiązywaniu nawet najbardziej skrywanych problemów rodzinnych uczniów w celu likwidowania przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Obecnie najważniejszym dokumentem mówiącym o pracy pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zgodnie z rozporządzeniem do zadań pedagoga należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
GODZINY PRACY PSYCHOPEDAGOGA W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
mgr Kinga Weis
Godziny prowadzonych zajęć mogą ulec zmianie.
Nr telefonu: 61 437 35 38
Godz. | Poniedziałek 8.00 – 14.00 | Wtorek 8.00 – 14.00 | Środa 8.00 – 13.30 | Czwartek 8.00 – 13.30 | Piątek 8.00 – 10.00 |
Drogi uczniu, jeśli:
Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny,
nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
jesteś ofiarą lub świadkiem przemocy,
chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
chciałbyś z kimś porozmawiać,
chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić…
Przyjdź do gabinetu psychopedagoga! Pamiętaj, nie jesteś sam!
Drogi Rodzicu,
jeśli Twoje dziecko jest:
apatyczne, wycofane i nieśmiałe,
zbyt pobudliwe i nerwowe,
bardzo lękliwe, boi się ludzi,
często płacze i jest rozdrażnione,
zachowuje się agresywnie,
jest nieposłuszne,
skarży się, że nie ma kolegów i koleżanek,
ma problemy w nauce,
niespokojnie śpi,
często choruje,
nie lubi chodzić do szkoły, wagaruje,
zgłasza przemoc w szkole lub poza nią…
Pamiętaj, zgłaszając się do specjalisty, możesz zapobiec poważnym, nawarstwiającym się problemom. Nie czekaj, aż Twoje dziecko w poszukiwaniu zrozumienia i akceptacji popadnie w złe towarzystwo, bądź w poszukiwaniu ulgi i zapomnienia sięgnie po używki… Reaguj i zgłaszaj problem!
Psychopedagog szkolny
Kinga Weis