Nasza strona została odwiedzona 9019165 razy.
Dziś są imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych został ustanowiony w 1992 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych (1983 – 1992). Ustanawiając Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych ONZ chciało zwrócić uwagę na problemy tej grupy społecznej i podkreślić konieczność działań na rzecz integracji osób niepełnosprawnych z resztą społeczeństwa, wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu tych osób.
W naszej szkole, w ramach działań profilaktycznych, rozmawiamy z dziećmi na temat niepełnosprawności. Zwracamy ich uwagę na fakt, że osoby niepełnosprawne żyją obok nas. Zachęcamy, aby swoją postawą, zachowaniem i otwartością sprawiali, by ci ludzie żyli WŚRÓD nas!
To ważne, aby od najmłodszych lat oswajać dzieci z innością, uczyć savoir – vivre wobec osób z dysfunkcjami. Jeżeli dziecko wie, czym jest niepełnosprawność, z czym jest związana, w jaki sposób rozmawiać i jak się zachowywać wobec osób z niepełnosprawnością, to się nie obawia, nie unika konfrontacji, nie zachowuje się nieprzewidywalnie…
Rozumiejąc potrzeby i ograniczenia innych, dzieci uczą się empatii, tolerancji i odpowiedzialności. Przełamują stereotypy oraz schematy zachowań społecznych, które przyczyniają się do izolacji i wykluczenia osób z niepełnosprawnością. Dlatego rozmawiajmy z dziećmi! Nie bójmy się trudnych tematów! Wyjaśniajmy, że:
- niepełnosprawnością nie możemy się zarazić;
- nie musimy się czuć winni, wobec tego, że my jesteśmy zdrowi;
- osoby chore nie oczekują naszej litości, tylko naszej obecności!
- nie mówmy: niepełnosprawni; mówmy: OSOBY z niepełnosprawnością, aby ich dysfunkcja nie przysłaniała nam ich ludzkich twarzy, emocji i potrzeb!
Kinga Weis - psychopedagog szkolny.