Nasza strona została odwiedzona 9151310 razy.
Dziś są imieniny: Adolfa, Tymona, Leona
Drodzy uczniowie,
wyszukałam dla Was kilka rymowanek i wierszyków, które ułatwią Wam zapamiętanie kluczowych wiadomości szkolnych. Propozycje są skierowane do różnych grup wiekowych, mam jednak nadzieję, że znajdziecie coś dla siebie.
Sposób na zapamiętanie sąsiadów Polski.
"Rośnie Lilia Biała Urwę Sobie Czemu Nie."
(Rosja, Litwa, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Czechy, Niemcy).
Przypadki.
Mam (Mianownik)
Domek (Dopełniacz)
Całkiem (Celownik)
Biały (Biernik)
Nad (Narzędnik)
Morzem (Miejscownik)
Wspaniałym (Wołacz).
Wierszyk drugi: Mama dała córce bułkę nasmarowaną masłem wiejskim.
Kiedy stawiamy przecinek?
"Przecinek znika, gdy w zdaniu tkwi:
"lub", "oraz", "albo","ani" i "ni".
"I" maleńkiego także się boi,
więc koło niego raczej nie stoi."
Przydawka.
"O przydawce każdy uczeń niechaj zapamięta tyle,
że odpowie na pytanie : jaki, który, czyj i ile?"
Kolejności planet w układzie słonecznym.
" Moją Wolę Znaj Matole, Jak Się Uprę Nie Pozwolę"
(Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Ural, Neptun, Pluton).
Kierunki geograficzne (patrząc na mapę):
"W lewej ręce zachód mam,
A wschód w ręce prawej!
U góry północ, w dole południe.
I już kierunki świata umiem cudnie!"
"U" czy "ó"?
"Makówka, dachówka - przez "ó" pisz te słówka.
Wyjątek: zasuwka.
Kto kreskuje "-uje",
Otrzymuje dwóje."
Spółgłoski, po których piszemy "rz".
"Babcia dała Gosi piękne bratki,
bo jej wnuczka chciała takie kwiatki."
Spółgłoski, na które wymienia się "ż".
"Grześ dziś hałasuje, źle się zachowuje."
Kolejność wykonywania działań.
"Moi drodzy przyjaciele,
najpierw w nawiasach liczymy wiele,
potem mnożymy i dzielimy,
a na koniec nam zostanie dodawanie i odejmowanie."
Pojęcia matematyczne.
"W dodawaniu mam składniki,
a w mnożeniu są czynniki.
Sumę mamy ze składników,
zaś iloczyn jest z czynników.
Od odjemnej odjemnik odejmuję
i różnicę otrzymuję.
Gdy dzielną przez dzielnik podzielę
mam iloraz w niedzielę.
Lecz w dzień zwykły i od święta
Nie dziel przez 0, pamiętaj!"
Wzór na pole i obwód koła.
"Jak to ładnie, pięknie brzmi:
obwód koła "dwa er pi" ( 2r? ),
pole zaś "er kwadrat pi" ( r2? ),
niech w pamięci zawsze tkwi."
Pole trójkąta.
"Ile razy z polem trójkąta miałeś problemy?
My w tym kłopocie pomóc ci chcemy.
Pomnóż podstawę przez pół wysokości,
A nie będą już w czaszce strzykać ci kości."
Z pozdrowieniami,
Kinga Weis- psychopedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny.