Zadania psychopedagoga szkolnego:
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki, której nadrzędnym celem jest zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom tj. alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc, bullying itp.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron uczniów;
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Współpraca z lokalnymi instytucjami działającymi na rzecz dobra małoletniego.
Kompetencje psychopedagoga szkolnego
Psychopedagog szkolny, to osoba pracująca w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej prowadzonej przez nauczycieli.
Rola pedagoga nie jest wyznaczona w ścisłych regułach, co pozwala mu na twórcze dopasowywanie się do warunków, potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli oraz środowiska lokalnego.
ZASADY, KTÓRYMI KIERUJE SIĘ PSYCHOPEDAGOG:
- Zasada dyskretności i opieki, która wynika z prawa dziecka do udzielania mu pomocy i wsparcia, oraz poszanowania jego godności osobistej.
- Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia,która wynika z założenia, że dziecko jest najważniejszą wartością. Należy, więc poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, obiektywne warunki społeczne, rodzinne, a wiedzę tą wykorzystywać organizując proces wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, ze psychopedagog jest osobą, u której zawsze znajdą wsparcie, pomoc zarówno w przypadku domniemanej, jak i rzeczywistej krzywdy.
- Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Dlatego należy włączać ucznia w procesy decyzyjne i kontrolne, aby wyrobić w nim poczucie odpowiedzialności za siebie, swoich kolegów, a tym samym pobudzać do aktywności.
- Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów, ponieważ rola pedagoga wymaga dużego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości przede wszystkim w postępowaniu uczniów i ich najbliższego otoczenia, a także wrażliwości na zagrożenia związane z szerszym środowiskiem.
Przewidywane efekty podjętych działań
UCZEŃ :
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma świadomość konieczności niesienia pomocy zwłaszcza słabszym.
- Przewiduje zagrożenia wynikające z określonych zachowań.
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
- Ma świadomość szkodliwości używek dla zdrowia.
- Wie, gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Potrafi radzić sobie z emocjami. Potrafi nazwać i rozróżniać swoje uczucia.
- Radzi sobie w pokonywaniu trudności w nauce we wsparciu przez nauczycieli i rodziców.
- Wie jakie są prawdziwe wartości w życiu człowieka i ma poczucie własnej wartości.
- Przeciwdziała agresji i przemocy. Stara się bezkonfliktowo rozwiązywać problemy i rozumie potrzebę szukania pomocy. Wie w jakich sytuacjach wykazać się asertywnością.
Kinga Weis - psychopedagog szkolny;