język_Migowy Szkoła Nekla BIP Szkoła Nekla
youtube Zespół Szkół w Nekli twitter Zespół Szkół w Nekli Szkolna Stacja Meteorologiczna - Zespół Szkół w Nekli

Nasza strona została odwiedzona 9150654 razy.

Zespół Szkół w Nekli    
  • Slajd 2
  • Slajd 1
Zespół Szkół w Nekli    
| piątek 19 kwietnia | 10:12:23
  • pogoda nekla
  • stacja meteo nekla
| piątek 19 kwietnia | 10:12:23

Dziś są imieniny: Adolfa, Tymona, Leona

Do zakończenia roku szkolnego pozostało:

  • laboratoria przyszłości
  • Gsuite
  • Ucz się 1
  • Uczę się

Artykuły / Pedagog / Z gabinetu psychopedagoga szkolnego...

dodane w czwartek 20 września 2018 r., przez Kinga Weis

Zadania psychopedagoga szkolnego:

 

  • Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki, której nadrzędnym celem jest zapobieganie                      i przeciwdziałanie zagrożeniom tj. alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc, bullying itp.
 
  • Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron uczniów;
 
 
  • Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
 
  • Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
 
 
  • Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
 
  • Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
 
 
  • Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
 
  • Współpraca z lokalnymi instytucjami działającymi na rzecz dobra małoletniego.
 


Kompetencje psychopedagoga szkolnego

Psychopedagog szkolny, to osoba pracująca w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania  i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej prowadzonej przez nauczycieli.

Rola pedagoga nie jest wyznaczona w ścisłych regułach, co pozwala mu na twórcze dopasowywanie się do warunków, potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli oraz środowiska lokalnego.


ZASADY, KTÓRYMI KIERUJE SIĘ PSYCHOPEDAGOG:

  1. Zasada dyskretności i opieki, która wynika z prawa dziecka do udzielania mu pomocy i wsparcia, oraz poszanowania jego godności osobistej.
  2. Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia,która wynika z założenia, że dziecko jest najważniejszą wartością. Należy, więc poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, obiektywne warunki społeczne, rodzinne, a wiedzę tą wykorzystywać organizując proces wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, ze psychopedagog jest osobą, u której zawsze znajdą wsparcie, pomoc zarówno  w przypadku domniemanej, jak i rzeczywistej krzywdy.
  4. Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Dlatego należy włączać ucznia w procesy decyzyjne i kontrolne, aby wyrobić w nim poczucie odpowiedzialności za siebie, swoich kolegów, a tym samym pobudzać do aktywności.
  5. Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów, ponieważ rola pedagoga wymaga dużego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości przede wszystkim w postępowaniu uczniów i ich najbliższego otoczenia, a także wrażliwości na zagrożenia związane z szerszym środowiskiem.


Przewidywane efekty podjętych działań


UCZEŃ :

 

  1. Zna swoje prawa i obowiązki.
  2. Ma świadomość konieczności niesienia pomocy zwłaszcza słabszym.
  3. Przewiduje zagrożenia wynikające z określonych zachowań.
  4. Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
  5. Ma świadomość szkodliwości używek dla zdrowia.
  6. Wie, gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach zagrażających zdrowiu  i bezpieczeństwu.
  7. Potrafi radzić sobie z emocjami. Potrafi nazwać i rozróżniać swoje uczucia.
  8. Radzi sobie w pokonywaniu trudności w nauce we wsparciu przez nauczycieli i rodziców.
  9. Wie jakie są prawdziwe wartości w życiu człowieka i ma poczucie własnej wartości.
  10. Przeciwdziała agresji i przemocy. Stara się bezkonfliktowo rozwiązywać problemy i rozumie potrzebę szukania pomocy. Wie w jakich sytuacjach wykazać się asertywnością.

 

Kinga Weis - psychopedagog szkolny;

© Copyright 2024 Zespół Szkół w Nekli
stopka strony - Szkoła w Nekli