W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy II A zrealizowali projekt - „Zdolność do magii i czarów upraszcza zbyt wiele. O sztuce wspierania młodych, wkraczających w świat dorosłych. ” z wykorzystaniem powieści „Córka Czarownic” Doroty Terakowskiej. W trakcie zajęć uczestnicy mieli okazję pracować z książką na różnych poziomach zaawansowania.
Cele zajęć:
- doskonalenie techniki czytania ,
- rozwijanie kompetencji językowych,
-dostrzeganie uniwersalnych wartości ważnych dla każdego człowieka,
- próba odpowiedzi na trudne pytania dotyczące dorastania, dobra i zła, praw natury.
Córka Czarownic” to opowieść o dorastaniu. O tym, co w życiu jest najważniejsze. Luelle posiada wyjątkowe zdolności. Uczy się bardzo szybko, czasem nawet przerasta swoje opiekunki. Jest piękna, odważna, pochodzi z królewskiego rodu, a jednak na jej charakterze istnieje pewna skaza. Czarownice nie potrafiły jej dostrzec, widząc w dziewczynie przyszłą królową. Jedynie Pustelnik, dla którego ludzie nie dzielili się na władców i poddanych, a jedynie chorych, potrzebujących pomocy i zdrowych, potrafił tę wadę nazwać:
(…) Skazę nosi w sobie ten spośród ludzi, który nie potrafi współczuć niedoli innych i nie chce ulżyć ich cierpieniom. I nie ma znaczenia, czy będzie on zwykłym człowiekiem czy królem (…).
Dopiero przezwyciężenie tej skazy czyni Luelle godną sprawowania władzy.
Terakowska pokazuje w swojej książce, że każdy jest wyjątkowy i posiada niepowtarzalną wartość. Trzeba tylko umieć odkryć w sobie dar i dobrze go wykorzystać.
Magda Filipczak