język_Migowy Szkoła Nekla BIP Szkoła Nekla
youtube Zespół Szkół w Nekli twitter Zespół Szkół w Nekli Szkolna Stacja Meteorologiczna - Zespół Szkół w Nekli

Nasza strona została odwiedzona 9010707 razy.

Zespół Szkół w Nekli    
  • Slajd 2
  • Slajd 1
Zespół Szkół w Nekli    
| czwartek 28 marca | 19:45:06
  • pogoda nekla
  • stacja meteo nekla
| czwartek 28 marca | 19:45:06

Dziś są imieniny: Anieli, Sykstusa, Jana

Do zakończenia roku szkolnego pozostało:

  • Wielkano2
  • Wielkanoc

Artykuły / Motywacja;

dodane w poniedziałek 30 marca 2020 r., przez Kinga Weis

Szanowni Rodzice! Opiekunowie!

 

Przed nami kolejny rewolucyjny tydzień edukacji naszych dzieci. Rozpoczynamy go eksperymentem w postaci próbnych egzaminów ósmoklasistów w formie zdalnej. Wszyscy zastanawiamy się, co nas czeka dalej i jak do tego wszystkiego się przygotować...

 

W związku z powyższym, postanowiłam wyszukać dla Was kilka informacji dot. tego jak wspierać i motywować dzieci do nauki w tym trudnym czasie – w czasie izolacji, napięcia i chaosu wynikającego z pandemi i z nieprzewidywalności najbliższych wydarzeń.

 

Przesyłam Wam również informacje dot. sprawdzonych pomocy edukacyjnych, z których możecie korzystać w trakcie nauki zdalnej.

 

Z wyrazami szacunku,

Kinga Weis – psychopedagog szkolny;

 

Jak motywować i wspierać ucznia w zdalnym nauczaniu?!

 

Po pierwsze dobry plan!

 

Pomóż dziecku (do lat 10) zorganizować i rozplanować naukę. Określ czas nauki; wyznacz harmonogram dnia poprzez wspólne rozpisanie go na kartce- wizualizacja planu dnia.

 

Dzieciom starszym pozwól na samodzielne rozplanowanie nauki- dzięki temu nauczysz je dokonywania wyboru tego, co jest ważniejsze, właściwego organizowania czasu, przewidywania, a przede wszystkim odpowiedzialności i samokontroli.

 

Istotne są stałe miejsce i te same godziny nauki. Im mniej zmian, tym lepsze nawyki i efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Niech dziecko określi, jakie cele przyświecają jego nauce, określi jaką ona ma dla niego wartość. Odpowie na pytanie – Dlaczego się uczy? Mądrość to wartość, na którą trzeba zapracować.

 

Wytłumacz dziecku , że zdalne nauczanie, przyczyni się do zakończenia roku szkolnego w wyznaczonym terminie. Przypomnij, że czas zawieszenia zajęć nie jest czasem wolnym od nauki. Jest tylko czasem jej przeorganizowania i zmiany dotychczasowych metod przyswajania wiedzy. Wakacje nadal są w zasięgu ręki!

 

Dostosuj czas pracy, treści do możliwości!

 

Pamiętaj, żeby jednostkowy czas nauki był dostosowany do możliwości dziecka intelektualnych, pamięciowych, związanych z umiejętnością skupienia uwagi, męczliwością dłoni itd.

 

Sposób i treści materiału również muszą uwzględniać możliwości psychofizyczne dziecka. Na motywację dziecka silnie wpływa poczucie kompetencji, a to możemy wytworzyć tylko wtedy, gdy dziecko wie co i jak ma zrobić.

 

Poradź się w tych sprawach wychowawcy, nauczyciela! Oni znają Twoje dziecko! Wiedzą – pomogą!

 

Pomoc- tak, wyręczanie-nie!

 

Pamiętaj! Pomoc dziecku nie oznacza wykonywanie za niego zadań. Pomoc polega na omówieniu, wytłumaczeniu polecenia, zaplanowaniu poszczególnych etapów niezbędnych do wykonania zadania. Wątpliwości, niejasności od razu zgłaszaj nauczycielowi, który na bieżąco będzie się starał udzielić pomocy.

 

Czas płynie, a im więcej trudności, tym więcej frustracji. Nie zapomnij, że doświadczanie sukcesu już na samym początku zdalnej nauki - będzie miało niewątpliwie wpływ na motywację do jej podejmowania w kolejnych dniach oraz na budowanie wiary we własne możliwości.

 

Chwalmy! Ale za co…?

 

Bardzo istotne jest wspieranie dziecka poprzez chwalenie za włożony wysiłek (w szczególności dzieci, które w trakcie nauki napotykają różnego rodzaju trudności związane z ich możliwościami intelektualnymi, fizycznymi, emocjonalnymi itp.).

 

Pamiętaj! Nie chwal ogólnie, lecz za konkretną rzecz: jeśli dziecko szybko wykona zadanie, pochwal, że zrobiło je szybko i dobrze; jeśli trwało to długo – pochwal za wytrwałość. Podkreślaj jednak sukcesy a nie braki. Nie krytykuj dziecka, gdy nie jest w stanie czegoś zrobić. Czy umiesz rozwiązać zadanie z prawdopodobieństwa? Otóż to. Nie oczekuj od dziecka czegoś, co jest poza zasięgiem jego możliwości.

 

Jak to powiedział prof. Jakub Andrzejczak: „Wszelkie ludzkie działania mają skłonność do przechodzenia w nawyk…”

 

Brak motywacji do nauki wynika najczęściej z niewykształcenia u dziecka nawyków do uczenia się, bądź też jest skutkiem doznanych przez dziecko niepowodzeń. Dziecko potrzebuje zrozumienia wsparcia i wiary, że sobie poradzi! Im młodsze dziecko, tym chętniej się uczy!

 

Dlatego bardzo ważne jest, aby podsuwać dziecku materiał do nauki w formie jak najbardziej „zabawowej”. Dziecko ma rozwijać w sobie ciekawość poznawczą, a nie traktować wiedzy jako zmuszanie go do nielubianych czynności.

 

Wykorzystaj fakt, że im młodsze dzieci, tym łatwiej się uczą poprzez naśladowanie. Musimy wytworzyć działania, których powtarzalność przejdzie w nawyk ;). Czyli inaczej mówiąc-zadbaj o systematyczność.

Pomogą Ci w tym nauczyciele!

 

Byłoby błędem sądzić, że rozumieć znaczy uniknąć trudności” (Janusz Korczak)

 

Nie traktuj nauczania zdalnego jako problem, ale jako nowe wyzwanie, z którym zmierzyć się musisz nie tylko Ty. Dlatego, odrzuć wstyd i pytaj! Zgłaszaj wątpliwości, trudności. Jedziemy wszyscy na jednym wózku!

 

Radzimy sobie z emocjami!

 

Tobie jest trudno, ale Twojemu dziecku jeszcze bardziej. Nowy sposób nauczania to wyzwanie dla wszystkich. To również nowa sytuacja, która wyzwala wiele emocji- tych dobrych, ale i tych trudnych…

 

Dlatego ważne jest, aby porozmawiać z dzieckiem o tym , co czuje, przygotować je do stawania wobec radości, ale i do zmierzenia się ze smutkiem. Na obawy „kiedy skończy się kwarantanna?”, na strach „Boże, ale ja nie wiem, nie umiem tego zrobić!”, na frustrację i złość „wszyscy tacy mądrzy?! platformy, zdalne nauczanie?! Przecież nikt nie jest do tego przygotowany!”. Wszyscy musimy się oswoić z rzeczywistością, w której przyszło nam żyć.

 

Ważne jest, aby radzić sobie z napięciem, które powstaje. Dlatego poświęć swojemu dziecku czas, aby nie miało poczucia, że zostało pozostawione same sobie. Nawet, jeśli Ty odczuwasz znaczny dyskomfort w związku z wprowadzeniem zdalnego nauczania. Masz prawo tak się czuć. Masz ochotę ponarzekać, podzielić się swoimi wątpliwościami, obawami, lękami, stresem? Nie ze wszystkim sobie radzisz? Tak może być. To normalne!

 

Skontaktuj się z psychopedagogiem, z wychowawcą, z nauczycielem, z dyrektorem. Napisz za pośrednictwem e-dziennika, zadzwoń. Każdy z nas, tak jak potrafi, będzie starał się udzielić Ci wsparcia i pomóc.

 

Ponad to, możecie Państwo skorzystać z zewnętrznej (darmowej) pomocy psychologicznej, której oferty znajdziecie min. na stronie:

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/

Obiecane pomoce edukacyjne:

Dla młodszych uczniów:

 

  1. https://matmag.pl/

  2. https://www.youtube.com/channel/UC49eEyfnpKEFvYDyHtifEog - filmiki edukacyjne, dzięki którym matematyka staje się prosta i zrozumiała nawet dla opornych.

 

Dla starszych uczniów:

 

  1. https://pistacja.tv/podstawa-programowa;

 

Od 30.03.2020 r (poniedziałek) Telewizja Polska w czterech kanałach będzie emitować lekcje dla uczniów podstawówek.

Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/telewizja-polska-w-czterech-stacjach-bedzie-emitowac-lekcje-dla-uczniow-podstawowek;

 

Specjalne kolekcje dla dzieci i młodzieży na TVP Vod

 

  1. Kolekcja dla dzieci „To się nie nudzi”– bajki, filmy familijne, programy rozrywkowe, archiwalne seriale i spektakle dla młodych widzów;

  2. Kolekcja z dziedziny kultury „Kulturalny rock szkolny”– magazyny i programy kulturalne, filmy i seriale dokumentalne, filmy i seriale fabularne oraz koncerty polskich i światowych artystów;

  3. Kolekcja z dziedziny historii „Lekcja Historii”– programy telewizyjne, filmy i serie dokumentalne, filmy i seriale fabularne, archiwalne i historyczne, Teatry Telewizji;

  4. Kolekcja „Lektury na ekranie"– filmowe i serialowe ekranizacje lektur szkolnych oraz filmy dokumentalne o autorach z kanonu lektur;

 

 

Warte obejrzenia: TVP KULTURA:

 

 

30.03.2020 r. (poniedziałek)

  • godz. 13.00 „Pan Wołodyjowski" cz. 1;

  • godz. 16.45 "Pan Samochodzik i templariusze" odc. 1/5. "Po przygodę";

     

Pan Samochodzik i jego mali pomocnicy o wdzięcznych przezwiskach: Wilhelm Tell, Wiewiórka i Sokole Oko zaprzyjaźnili się, szukając wspólnie zbiorów dziedzica Dunina (powieść Zbigniewa Nienackiego "Wyspa złoczyńców" sfilmował w 1965 r. Stanisław Jędryka). Teraz wyruszają na wyprawę w poszukiwaniu skarbu templariuszy. Pan Tomasz, historyk sztuki, pracownik Centralnego Zarządu Muzeów, jest wściekły, że prasa ujawniła tajemnicę, nad którą pracował od dawna. Obawia się, że żądni przygód poszukiwacze skarbów zaczną kuć dziury we wszystkich starych zamkach. Chłopcy chcą dowiedzieć się, jakim cudem skarby zgromadzone przez rycerzy zakonnych, strzegących od XII wieku Ziemi Świętej, mogły trafić do Polski. Być może mistrz zakonu Jakub de Molay przekazał cenny depozyt wielkiemu mistrzowi Krzyżaków, a ten miał go zwrócić osobie, która będzie znała hasło: "Tam skarb twój, gdzie serce twoje". Tak przynajmniej można wnosić ze starego dokumentu, który odnalazł podczas wakacyjnych wędrówek wiejski nauczyciel na Suwalszczyźnie. Pan Samochodzik i chłopcy wyruszają niezwłocznie, kierując się w stronę Pojezierza Suwalskiego. W drodze spotykają cudzoziemców - piękną, pewną siebie pannę, jej ojca i ich polskiego towarzysza. Tłumacz zdradza, że bogaty obcokrajowiec to kapitan Petersen, słynny poszukiwacz skarbów. Serial dla młodych widzów, 33 min,

 

31.03.2020 r. (wtorek)

  • godz. 13.00 „Pan Wołodyjowski" cz. 2;

  • godz. 16.45 "Pan Samochodzik i templariusze" odc. 2/5. "Fałszywy brodacz";

     

01.04.2020 r. (środa)

  • godz. 13.00 "Przygoda Stasia";

     

Filmowa adaptacja wydanego w 1879 r. opowiadania Bolesława Prusa.

 

  • godz. 16.40 "Pan Samochodzik i templariusze" odc. 3/5. "Tajemnica Bohometa";

     

02.04.2020 r. (czwartek)

  • godz. 13.00 "Hania"; Ekranizacja noweli Henryka Sienkiewicza.

  • godz. 16.55 "Pan Samochodzik i templariusze" odc. 4/5. "Podziemny labirynt";

 

06.04.2020 r. (poniedziałek)

  • godz. 16.10 "Pan Samochodzik i templariusze" odc. 5/5. "Skarb Templariuszy";

 

 

Galeria zdjęć: Motywacja;

Motywacja; - Zdjęcie: 1/1

Pliki do pobrania

© Copyright 2024 Zespół Szkół w Nekli
stopka strony - Szkoła w Nekli